theater

“Holy F”

Holy-F--768x513
research en mee het toneel op met een eigen slotmonoloog /
Via Rudolphi Producties / november & december 2016

Holy F in NRC, in gesprek met Herien Wensink

‘‘Holy F’ wordt afgesloten met een magnifieke tekst van Simone van Saarloos, die het zou verdienen veel beluisterd of gelezen te worden. Geen tekst die een waarheid onthult, maar een die opengooit en inspireert.’
– CultureelPersbureau

‘Die verwarring zélf moet het doel zijn van feminisme, lijkt de boodschap van Van Saarloos’ mooie, bijna dromerige eindmonoloog. Voorbij heldere beelden en bezitsrelaties ligt een nieuwe wereld.’
– Parool ****

‘Holy F laat je achter met vragen, inzichten en interessante stof voor discussies die niet binnen de deuren van de theaterzaal kunnen blijven en dat is maar goed ook. De indrukwekkend treffende afsluiting van Simone van Saarloos, die met haar stem bewijst dat ze de woorden op papier zo’n kracht kan geven dat je bijna de barricade op wil springen, maakt de voorstelling en de boodschap compleet.’
– Theaterkrant ****

‘De grappige feitjes en intelligente commentaren die Simone van Saarloos op haar laptop typt, ziet de kijker verschijnen op een scherm op het podium. “Ogen in kassen, kozijnen van bot. Wordt wakker, om te dromen”. Dit is de openingszin van haar intrigerende eindmonoloog. Hij knapt uit elkaar van beeldschone metaforen, wereldwijsheden en inzichtelijke doordenkers.’
– Cleeft

“Maniacs”

Nederlandse tekst en Engelse vertaling / Ulrike Quade Company / november 2015

‘Simone van Saarloos schreef mooie observaties, scherpe vergelijkingen en heldere, korte betogen – die ons een inkijkje geven in de psychologie van het personage. Zo worden we via verschillende wegen aangesproken op onze eigen vooroordelen, en subtiel verleid daar even aan voorbij te gaan. […] De teksten van Van Saarloos zorgen steeds net op tijd voor de balans, als de voorstelling door de fysieke scènes iets teveel in dezelfde dynamiek dreigt te blijven hangen.’
Sander Janssens in Het Parool

‘Met mooie videobeelden (waarin de man door animatie ook nep wordt) en teksten van filosofe Simone van Saarloos diept Quade de kwestie ‘onecht is ook echt’ luchtigjes uit.’
Mirjam van der Linden in De Volkskrant

“Een sekspop? Welnee, dit is een filosofe.’
– NRC over Maniacs

030a313d9652d0e68d8de1e21fe9d86d“In bed with Simone”

tekst / Fringe voorstelling / Play on Demand / september 2014

Voor deze uitvoering schreef Simone van Saarloos de beslist uitstekende tekst met de juiste mengeling van filosofie, reflectie en verbale daadkracht.’
Kester Freriks in Theaterkrant

“De geschiedenis van mijn piemel

performance / Museumnacht, locatie: Atria / oktober 2013

‘Het hoogtepunt van de avond is wat mij betreft de performance die Simone van Saarloos en Roos Pollman geven met als titel ‘De geschiedenis van mijn piemel’. Hierin gaan de twee vrouwen op theatrale wijze op zoek naar de scheidslijn tussen man en vrouw. Een avond vol debat en vermaak bij Atria dus, waarbij de lijnen van het hokje ‘mannelijkheid’ steeds verder vervagen.’
Nachtbrakers